به طور کلی، کلایمر ها دارای عملکرد یکسانی می باشند اما نوع و شکل سازه های آن با توجه به نوع محل استفاده، ساخته می شوند و با هم متفاوت هستند.
هر کلایمر از 7 قسمت تشکیل شده است که به شرح زیر می باشد:
1- وینچ یا موتور، قسمت اصلی و مهمترین بخش دستگاه کلایمر می باشد که در مدل ها و ظرفیت هاي مختلف وجود دارد. دو نوع وینچ مکانیکی و وینچ برقی در بازار موجود است که اطلاعات آنها در جدول زیر آمده است:
2- پلت فورم مدولار برای قرار گیری کاربران: این سبد محل قرار گیری کاربران جهت انجام امور کاری خود است. طول استاندارد این کابین 6 متر می باشد که قابل تغییر از 1 تا 6 متر می باشد. در نتیجه طول کابین نسبت به نوع نمای کاری می تواند قابل تنظیم باشد. کابین یا پلت فرم کلایمر عمدتا از جنس قوطی های آهنی سبک یا قوطی آلومینیومی بوده که با بست های فولادی محکم به هم مونتاژ می شوند. ارتفاع حفاظ آن تا 110 سانتی متر در عرض 70 سانتی متر بوده و کف آن نیز از ورق آج دار استفاده می شود. در جلوی آن لاستیک های بادی محافظ نما نصب شده و در زیر آن نیز جهت جابجایی آسان تر چهار عدد چرخ تعبیه می شود.
3- سیستم های امنیتی و ترمز اضطراری که از حساس ترین و با اهمیت ترین اجزاء دستگاه کلایمر می باشد که باعث افزایش ایمنی دستگاه و اطمینان براي کاربران می گردد. محل نصب این سیستم در دو طرف پلت فرم (تعداد دو عدد) و در مسیر سیم بکسل های اصلی می باشد و در صورت بروز هر نوع خطا در سیستم بالابری این ترمز ها وارد عمل شده و مانع از سقوط و واژگونی دستگاه کلایمر می شود. ظرفیت عملکرد سیستم های امنیتی برابر 1500 کیلوگرم در هر طرف می باشد.
سیستم هاي امنیتی مکانیکی:
- سیستم ترمز گریز از مرکز یا حساس به سرعت
- سیستم ترمز لنتی با صفحات لنتی
- سیستم افزایش دهنده ضریب اطمینان با افزایش بار
- سیستم ترمز امنیتی و سیم بکسل امنیتی
- سیستم ترمز کمانی شکل
- سیستم ترمز Safety Lock یا ترمز موازي
- سیستم هاي امنیتی وینچ هاي برقی
سیستم های امنیتی الکترونیکی:
- سیستم قطع کن اضطراري
- سیستم کنترل بار وینچ کلایمر
- سیستم محدود کننده ارتفاع کابین
- سیستم کنترل فاز
- سیستم حساس به سرعت
- سیستم الکتریکی قفل کن الکتروموتور
4- سازه های فلزی و عرشه مهار کننده بالای ساختمان؛ این سازه ها که برای اتصال سیم بکسل ها و تحمل وزن کابین طراحی و ساخت شده اند به بالای ساختمان منتقل شده و وزنه های تعادل در قسمت انتهای آن قرار می گیرد. این سازه ها به صورت اجزاء جدا از هم بوده تا حمل و نقل و انتقال آن به پشت بام آسان گردد و در نهایت با پیچ و مهره به هم مونتاژ می شوند.
5- سیم بکسل های مورد استفاده در این دستگاه نمره 8 و از جنس مغز فولاد گالوانیزه 19*6 می باشد و به ارتفاع ساختمان بریده و تعبیه می شود. تعداد مورد استفاده در این دستگاه 4 رشته می باشد که تعداد دو رشته آن اصلی بوده و عملیات بالابری توسط آن انجام می شود و دو رشته دیگر آن سیم بکسل های امنیتی می باشند که در صورت بروز هرگونه اشکال در سیستم بالابری، سیستم امنیتی بر روی سیم بکسل های امنیتی وارد عمل می شود.
6. وزنه های تعادل که بر روی سازه های روی بام نصب می شوند نقش مهمی در ایستایی و جلوگیری در واژگونی دستگاه دارند و بر اساس فرمول مشخصی باید میزان وزن مورد استفاده محاسبه و کار گذاشته شود.
7. سیستم های کنترلی و الکتریکی که در دستگاه وجود دارند امور کنترلی و هدایت کلایمر را توسط اپراتور اعم از بالا و پایین رفتن و کنترل دستگاه را بر عهده دارند. در این سیستم ها سنسورهای کنترل ارتفاع و سنسورهای حد مجاز ظرفیت نیز بکار برده می شود.