روش اپراتوری و قوانین ایمنی برای عملیات دستگاه کلایمر
1- قبل از اینکه دستگاه کلایمر را به حرکت درآورید کلید سلکتور موتور ها باید در وضعیت میانی قرار گیرد تا با فشار دکمه Up یا Down روی صفحه کنترل هر دوموتور بصورت موازی و همزمان و در نتیجه حرکت تراز پلت فرم حاصل شود. با رها کردن دکمه فوق پلت فرم از حرکت باز می ایستد.
2- قبل از شروع کار با کلایمر، اپراتور باید پلت فرم را بدون بار تست نماید تا صدا، دما و بوی حاصله از موتور را چک نماید.
3- اگر در طول هدایت کلایمر، پلت فرم به یک سمت کج شود با استفاده از کلید سلکتور و بکار بردن موتور ها بصورت مجزا، پلت فرم را تراز کنید.
4- به مجرد اینکه اهرم سوئیچ حد بالا به صفحه مربوطه در ارتفاع زیر عرشه برسد حرکت رو به بالای دستگاه قطع می گردد. (در برخی مدل ها زنگ خطر هم به صدا در می آید)
5- زمانی که زاویه کج شدن پلت فرم کلایمر (که در اثر کند یا تند تر کار کردن یکی از موتور ها حاصل می شود) از حد مجاز یعنی 50 درجه تجاوز نماید ترمز های ایمنی روی سیم بکسل مربوطه قفل شده تا از زاویه گیری بیش از حد پلت فرم جلوگیری شود. به محض تراز شدن پلت فرم قفل ایمنی مربوط به موتور پایین تر که روی سیم مربوطه قفل شده بود آزاد می گردد. البته این در ترمز های Slack rope مطرح است.
6- هنگامی که برق قطع شود جهت پایین آمدن کلایمر، ابتدا کلید قارچی فشار داده شده یا ورودی دستگاه روی حالت Off گذارده می شود سپس با استفاده از اهرم هدایت دستی روی موتور ها، پلت فرم به پایین تا سطح زمین هدایت می گردد. اهرم های هر دو موتور توسط دو نفر باید بطور همزمان و با یک سرعت متناسب کشیده شود تا دستگاه، با سرعت مناسب و بصورت تراز پایین آید. در صورت زاویه گرفتن دستگاه قفل ایمنی درگیر شده و حرکت پلت فرم متوقف می شود. در این حالت بایستی جهت ادامه مسیر و پایین رفتن کلایمر، ترمز قفل شده آزاد شود. برای آزاد کردن ترمزی که قفل شده در حالتی که برق وجود دارد بایستی ابتدا به اندازه 10 سانتی متر به بالا حرکت کند تا قفل آزاد شود و در صورتی که برق وجود نداشته باشد جهت بالا رفتن و چرخیدن موتور از دستگیره فلکه ای موجود در داخل پلت فرم استفاده کرده و از بالای دریچه موتور آن را وصل و شروع به چرخاندن در جهت بالاروی موتور نموده تا ترمز از حالت قفل شده خارج شود. سپس برای پایین رفتن با استفاده از اهرم خلاص کن به حرکت رو به پایین ادامه میدهد.
7- در شرایط اضطراری یا در صورتی که کنترل کلایمر از دست خارج شود (مثلاً در شرایط اتصال برقی) شاسی سوئیچ ترمز (کلید قرمز) می بایستی فعال گردد.
8- جهت حرکت بالا و پایین کلایمر با در نظر گرفتن مسیر حرکت بوسیله کلید های روی تابلوی فرمان میتوان اقدام کرد. جهت این کار اپراتور بایستی با تمرکز بالا و با زیر نظر گرفتن کلیه قسمتهای آویزان و همچنین موانع و موارد موجود در مسیر، حرکت را کنترل نموده و با احتیاط کامل به مسیر ادامه دهد.
9- دستگاه کلایمر می بایست توسط فرد با مهارت که دوره تکنیکی مربوطه را گذرانده است، راه اندازی و نگهداری شود. این فرد می بایست کاملا مسلط به مباحث فنی و تکنیکی بوده و دارای قدرت جسمی مناسبی باشد. افردی که دارای ترس از ارتفاع هستند و یا بیماری مغزی و یا ناتوانی جسمی دارند به هیچ عنوان نباید از دستگاه کلایمر استفاده نمایند. کار در ارتفاع نیازمند هوشیاری و سلامت کامل می باشد لذا در صورت کم خوابی یا مصرف داروهای خواب آور استفاده از دستگاه کلایمر ممنوع می باشد.
10- در حین کار با کلایمر، اپراتور می بایست حتماً کمربند ایمنی متصل به سیستم Fall arrest داشته باشد. سیستم fall arrest در واقع یک ترمز جلوگیری کننده از سقوط اپراتور از روی پلت فرم می باشد که با اتصال به یک رشته طناب مخصوص، اپراتور را به سازه اصلی ساختمان در روی بام وصل می نماید و از سقوط اپراتور حتی در صورت سقوط پلت فرم جلوگیری می نماید.
11- قبل از کار، اپراتور می بایست کلیه نکات دفترچه راهنما را به دقت مطالعه و آموخته و نیز قبل از کار، کلیه قسمتهای دستگاه بصورت کامل توسط افراد واجد الشرایط بازرسی شده و صحت و سلامت کارکرد آن بررسی گردد سپس با حصول اطمینان، اقدام به استفاده از آن نماید. هنگام بازدید از سیم بکسل، بازشدن پیچش سیم بکسل باید لحاظ شود.
12- نباید اضافه بار به دستگاه کلایمر تحمیل گردد و باید مطابق مشخصات درج شده بر روی دستگاه، وزن تحمیل گردد. ظرفیت دستگاه شامل وزن اپراتور ها و تجهیزات آن ها که حدود 400 کیلو گرم است، می باشد. وزن می بایست بطور یکنواخت روی کفی پلت فرم تقسیم گردد.
13- در حین کار با کلایمر، قطعات متحرک موتور و ترمز ها نباید توسط اپراتور ها لمس شوند.
14- دو طرف پلت فرم کلایمر نباید نسبت به یکدیگر بیشتر از 15 سانتی متر اختلاف سطح داشته باشند و می بایست بلافاصله تراز گردند در غیر اینصورت این ناترازی بر روی عملکرد ترمز ها تاثیر منفی گذارده و کارکرد آنها را مختل می کند.
15- اپراتور همواره باید به شرایط عملکرد کلایمر دقت نماید و هرگونه خطر بالقوه ای را که در مسیر حرکت پلت فرم یا بر روی موتور، ترمز، جعبه برق و سایر قسمت ها ممکن است وجود داشته باشد را برطرف نماید.
16- استفاده از وسایل الکتریکی زیر توان 800 وات از داخل پلت فرم و یا استفاده از پریز جعبه برق میسر است، اما وسایل الکتریکی بالای 800 وات می بایست توسط منبع جریان برق جداگانه (خارج از کلایمر) تغذیه گردد.
17- وقتی کلایمر آویزان است، اپراتور ها مجاز به دمونتاژ کردن ادوات و قطعات کلایمر مخصوصاً موتور ها، ترمز ها و یا باز کردن سیم بکسل ها نمی باشند.
18- در صورت قطع برق یا خرابی در عین حفظ خونسردی و آرامش باید هر چه سریعتر به تکنسین مجاز و یا شماره تلفن درج شده بر روی کلایمر جهت برطرف کردن نقص تماس گرفته و در صورت نیاز مراجعه نمایند.
19- برنامه بازدید های دوره ای کلایمر توسط شرکت سازنده که معمولاً هر شش ماه یکبار می باشد بایستی رعایت شود.
20- استفاده از دستگاه کلایمر در شرایط جوی نامساعد مانند برف و باران و کولاک و یا تند باد با سرعت بیش از 12 متر بر ثانیه همچنین در رعد و برق مطلقاً ممنوع می باشد و اگر سرعت باد طوری باشد که بر روی عملکرد پلت فرم تاثیر بگذارد، می بایست موارد ایمنی در نظر گرفته شود. هنگام وزش باد پلت فرم بایستی بر روی سطح
زمین یا اینکه بدون سرنشین در بالاترین نقطه قرار بگیرد.
21- استفاده از نردبان، چهار پایه یا سکوی اضافه روی پلت فرم کلایمر حین کار جهت دسترسی بالاتر مجاز نمی باشد.
22- پیاده یا سوار شدن به پلت فرم باید حتما از روی زمین صورت پذیرد لذا سوار و پیاده شدن از روی بام، از پنجره یا کلایمر دیگر بدلیل وجود ارتعاشات پلت فرم و عدم ایستایی به هنگام آویز بودن و احتمال بروز عدم تعادل، ممنوع می باشد. مگر در شرایط بحرانی و اضطراری با رعایت شدید نکات ایمنی لازم مربوط به کار در ارتفاع.
23- استفاده از دستگاه کلایمر بعنوان کاربری آسانسور و یا استفاده بعنوان جابجایی بار به طبقات بصورت مداوم، مطلقاً ممنوع می باشد.
24- کوپل کردن پلت فرم ها به هم و آویزان کردن آنها و نیز استفاده از دو موتور برای دو سبد کوپل شده و متصل شده به هم مطلقاً ممنوع می باشد.
25- اگر سیم بکسل اصلی مربوط به موتور کشنده بطور ناگهانی نیمه پاره شود یا صدای غیر متعارف از موتورها شنیده شود، اپراتور ها ضمن حفظ خونسردی می بایست کلایمر را متوقف کرده و آن را بلافاصله فرود آورده و تخلیه نمایند.
26- در صورت پاره شدن کامل سیم بکسل اصلی مربوط به موتور، پلت فرم بر روی ترمز موقف شده و ترمز جانبی مانع از سقوط کلایمر می شود. اما امکان حرکت وجود نداشته و اپراتور ضمن حفظ خونسردی خود سریعاً کلید قارچی قرمز رنگ را فشار داده و با شماره تلفن موجود در پلت فرم تماس برقرار کند.
27- در صورت خرابی کلایمر، به هیچ عنوان نبایست دستگاه توسط افراد دیگر باز گردد لذا خرابی دستگاه صرفا بایستی توسط تکنسین های مجاز شرکت بر طرف گردد.
28- محوطه روی زمین زیر دستگاه کلایمر آویزان شده و در حال کار که Falling zone نامیده می شود بایستی با علائم هشدار دهنده مانند نوار خطر و یا کله قندی مشخص و اعلام خطر گردد و در صورت نیاز محصور و از تردد افراد در آن ناحیه جلوگیری شود. این علائم باید طوری نصب شوند که کاملاً قابل رویت بوده تا فاصله ایمن از
ناحیه کار حفظ شود.
29- نوع و بافت هر سیم بکسل با هم تفاوت داشته و سیم بکسل هر موتور کلایمر مخصوص بوده و نمی توان هر سیم بکسلی را صرف دارا بودن ضخامت مناسب وارد هر موتوری کرد. در این مورد و همچنین در خصوص استفاده از هر قطعه یدکی، باید نوع استاندارد و فابریک آن مورد استفاده قرار گیرد.
30- سیم بکسلی که روغنی و گیریس خورده است یا زدگی و پاره گی دارد یا بیش از حد داغ شده باشد یا بر روی آن زائده جوش یا سیمان باقی مانده باشد یا بدلایلی از مقاومت آن کم و ضعیف شده باشد و همچنین دارای خمیدگی و شکستگی بیش از حد مجاز باشد به هیچ عنوان نبایستی استفاده و باید بلافاصله تعویض شود.
31- مشخصات سیم بکسل،مغز فولاد نمره 8.3 گالوانیزه با رشته 19*6 است که به هیچ عنوان نباید روغن و یا گریس کاری شود.
32- قبل از وصل کردن سلکتور نر و مادگی جعبه برق یا جدا کردن آنها از یکدیگر، برق باید قطع شده باشد و کلیدهای جعبه برق باید در حالت Off باشند.
33- در طول کار با دستگاه کلایمر ممکن است مواد مختلف از جمله قیر، چسب، رنگ، کاغذ باطله، سیمان و یا هرگونه آلودگی و مواد شیشمایی دیگر وارد موتورها و ترمز ها گردد لذا در پایان کار روزانه اپراتور موظف است پلت فرم را روی زمین نشانده و پس از شل کردن سیم بکسل های موتور، عملکرد بازوهای ترمز های اضطراری و محل قفل کردن آنها را بصورت دستی و چشمی چک نماید. تمام مواد زائد را از روی موتور، ترمز، جعبه برق (علی الخصوص کلید های فرمان) و کف پلت فرم تمیز نموده و سپس برق را قطع و جعبه برق را قفل نماید و برای حفاطت از پلت فرم، موتور ها، ترمزها و جعبه برق از آب باران، آنها را با پوشاندن توسط پوشش های ضدآب، کاور نمایند.
34- در روزهای بارانی حتماً نر و مادگی سلکتور جعبه برق که به برق اصلی وصل است باید از هم جدا و یا با کاور های ضدآب، محصور شود لذا در هنگام کار در روزهای بارانی و برفی و یا مرطوب با قابلیت زنگ زدگی، اپراتور ها، جعبه برق، ترمز ها، موتور ها و سیم بکسل ها باید کاملاً محافظت گردند.
35- اگر خرابی خاصی مانند مواجهه با صدای غیر عادی، بوی خاص یا بیش از حد داغ شدن موتورها رخ دهد، بلافاصله عملیات را متوقف و اپراتور موارد مربوط را باید بصورت کتبی به صاحب دستگاه کلایمر یا مسئول مربوطه منعکس و او نیز به نوبه خود موارد را باید به تکنسین طرف قرار داد تعمیر و نگهداری ابلاغ نماید. هرچه گزارش اپراتور دقیق تر باشد عملکرد تکنسین جهت بر طرف نمود عیب نیز دقیق تر و سریعتر می گردد.
36- در طول اپراتوری از برخورد یا تصادم به پلت فرم و موتور کلایمر و شکستگی بدنه آنها باید جلوگیری شود.
37- کلیه تکنیک های حفاظتی، ملاحظات ایمنی در کارگاه اپراتوری، ایمنی کارگری، ایمنی استفاده از انرژی الکتریکی و وسایل الکتریکی و آتش نشانی در هنگام آتش سوزی و ... می بایست بر اساس قوانین کشوری و محلی رعایت گردد. بطور مثال حداقل فاصله مجاز بین کلایمر و خطوط برق فشار قوی 10 متر و سرعت باد مجاز کار کردن با دستگاه کلایمر، زیر 10 متر بر ثانیه می باشد.
محیط کار در شرایط نرمال:
- دمای محیط: 3+ درجه سانتی گراد تا 40+ درجه سانتی گراد
- رطوبت نسبی: کمتر از 70 % در دمای 25+ درجه سانتی گراد
- حداکثر نوسان ولتاژ مجاز: 5 % (399-361 ولت)
- اگر ولتاژ بین 342 الی 361 ولت و دمای محیط بالای 35 درجه سانتی گراد و ارتفاع بالاتر از 1000 متر از سطح دریا باشد، حداکثر ظرفیت دستگاه کلایمر به 80 % حداکثر طرفیت واقعی آن تقلیل می یابد.
- برای کار بر روی کلایمر در شب، باید نور کافی در محیط وجود داشته باشد. حداقل 150 لوکس نور.
- در شرایط کار در محیط های اسیدی یا مرطوب و آماده اکسید شدن (Corrosive) ، سرعت باد نباید از 10 متر بر ثانیه بیشتر باشد.
بازرسی های متداول و سرویس و نگهداری دستگاه کلایمر
اپراتوری کلایمر می بایست بر اساس دستورالعمل کارخانه سازنده آن صورت پذیرد.
بازدید مورد نیاز را قبل از آغاز اپراتوری در هر زمان برای شروع بکار انجام دهید. مواردی که بایستی مورد بازدید قرار بگیرند به شرح زیر می باشد:
- تمامی پین ها، پیچ و مهره های استاندارد مربوط به پلت فرم کلایمر، سازه ها، و قسمت های متصل شده، باید محکم شده و هرگونه زدگی و یا شل بودن آنها برطرف شود. وضعیت حفاظ ها، بدنه پلت فرم از لحاظ زنگ زدگی، له شدگی، کج شدگی و ترک خوردگی و... باید بررسی شده و ثبت و گزارش داده شود.
- روغن ریزی موتور کلایمر چک شود و فاصله بین صفحه ها (دیسک ها)ی ترمز الکترومگنتیک چک شود تا مطابق استاندارد کارخانه سازنده باشد. پیچ و مهره یا پین اتصال موتور به سرو ته پلت فرم چک شود.
- زمانی که فک های ترمزهای ایمنی باز هستند سیم بکسل آزادانه درون آنها باید حرکت کند. اتصال ترمز به بدنه پلت فرم کلایمر یا موتور چک شود. اهرم یا بازوی قفل کننده ترمز ایمنی باید کاملاً آزادانه متحرک باشد.
- جعبه کنترل فرمان، کابل برق، شاسی های کنترلی و سوکت برق باید بخوبی کار کند. سوئیچ های محدود کننده نیز باید بازدید شوند و از عملکرد آنها نیز مطمئن شد.
- موتورهای کلایمر در حین کار در جهت بالا و پایین نباید صدای غیر عادی داشته باشد. در ضمن هنگام کار کردن نباید موتورها بیش از حد داغ شوند. حرارت بالا و غیر متعارف موتور ها حاکی از بروز مشکل و داشتن ایرادی در موتورها می باشد. لذا در چنین مواردی باید کار را متوقف کرده و پلت فرم را به سطح زمین جهت عیب یابی فرود آورد.
- عملکرد های ترمزهای الکترومگنتیک باید عادی باشد و نباید دارای حرارت بیش از بوده و صدا و بوی غیر عادی نداشته باشد. در ضمن جهت اطمینان از عملکرد مناسب سیستم ترمز الکترومگنتیک می توان بدین گونه بررسی کرد که در هنگام پایین آمدن کلایمر، هر زمان که دست از روی دکمه فرود برداشته شود، کلایمر بایستی در همان لحظه متوقف گردد و هیچ گونه اضافه سقوطی نداشته باشد. لذا اگر هنگام فشردن دکمه فرود و برداشتن دست از روی آن، بیشتر از 10 سانتی متر حرکت رو به پایین ادامه یابد، بایستی سیستم ترمز الکترومگنتیک بازدید و سرویس گردد.
- در صورت اضافه بار دستگاه نباید در جهت بالا حرکت نماید.
- هندل دستی برای هدایت کلایمر در جهت پایین (حالت بدون برق) باید عمل نموده و پلت فرم را با سرعت معمول پایین بیاورد.
- سیستم های ترمز جانبی کلایمر باید درست عمل کرده و در صورت زاویه دار شدن بصورت اتوماتیک عمل کند.
نکاتی در مورد سیم بکسل ها:
تعویض سیم بکسل های کلایمر می بایست بر اساس استاندارد GB 5972 بصورت متداول انجام گیرد. سیم بکسل می بایست در صورت بروز شرایط ذیل تعویض شده و از رده خارج شوند:
- اگر تغییر شکل هایی در طول سیم بکسل مشاهده شود، سیم باید عوض شود. در واقع پیچیدگی، شل شدن، نا مرتب شدن و بازشدگی پیچ و منحرف شدن رشته های سیم باعث این تغییر اشکال می گردند.
- اگر در طول معادل 6 برار قطر سیم بکسل بیش از 5 رشته بریده شده باشد یا اگر در طول 30 برابر قطر سیم بکسل، بیش از 10 رشته از آن بریده شده باشد سیم باید کلاً تعویض گردد.
- سیم بکسل های حاوی زنگ زدگی شدید، می بایست تعویض گردند.
- سیم بکسل هایی که 6 درصد قطر خود را به مرور زمان از دست داده باشند باید تعویض شوند حتی اگر هیچ رشته ای از آن پاره نشده باشد.
- در صورتی که سیم بکسل بیش از حد حرارت دیده باشد یا قوس الکتریکی با آن تماس گرفته باشد (خال جوش) می بایست تعویض گردد.
- وقتی که سیم بکسل موج دار می شود و قطر آن در این ناحیه کمتر از 3/4 قطر سیم اصلی می شود، سیم باید تعویض گردد.
* هر دستگاه کلایمر مطابق دستورالعمل کارخانه سازنده دارای نکاتی جهت سرویس و نگهداری آن می باشد. سرویس و نگهداری متناوب دستگاه نه تنها کارکرد آنرا در دراز مدت تضمین می کند بلکه همواره آنرا آماده بکار نگه داشته و احتمال برای بروز مشکلات و ایرادات را کمتر میکند.
اپراتورها می بایست کلیه اجزاء و قطعات کلایمر را بطور متناوب تمیز نمایند و به هیچ عنوان نباید اقدام به تعمیر، تعویض و باز کردن دستگاه نماید.
سرویس کار متخصص، تنها کسی است که مجاز می باشد تا کلیه امور دمونتاژ، بازدید و بررسی اجزاء و قطعات، تعمیر و تعویض قطعات، روغن کاری و گریس کاری در صورت نیاز و در مجموع Over haul کردن کلیه اجزاء و قطعات معیوب یا از رده خارج شده را انجام دهد.
سرویس و نگهداری کلیه اجزاء کلایمر مطابق شرح ذیل است:
1- سرویس و نگهداری موتور اصلی (Hoist)
- تمیز نگه داشتن سیم بکسل و سطح بیرونی موتور کلایمر (که شامل الکترو موتور، وینچ و گیربکس می باشد)، از ورود ذرات کثیف به داخل موتور و خرابی داخلی آن جلوگیری می نماید.
- یکی از قسمتهای بسیار مهم مربوط به Hoist کلایمر، گیربکس آن می باشد. این گیربکس الزاماً بایست هر 12 ماه توسط تکنسین های ارائه دهنده دستگاه بازدید و دنده های آن Over haul گردد.
- بعد از اتمام کار با کلایمر، روی موتور ها باید پوشانده شود تا از نفوذ آب باران یا هر گونه مواد و مایعات بداخل موتور جلوگیری شود.
2- سرویس و نگهداری ترمز های جانبی
- ترمزها و سیم بکسل های مربوطه باید همواره تمیز نگه داشته شوند و از ورود اجسامی مثل پارچه، کاغذ یا هر گونه سنگ ریزه، سیمان و ... بداخل آن جلوگیری گردد.
- قبل از شروع به کار ترمز های جانبی کلایمر باید آزمایش شوند و در حین کار از برخورد آنها با موانع باید اجتناب گردد و پس از خاتمه کار روی ترمز ها باید روکش مناسب کشیده شود تا از آب باران و گرد و خاک مصون بمانند.
- بر اساس دستور العمل کارخانه هر 6 ماه یکبار ترمزها باید سرویس شوند. ترمزهای جانبی که در محیط های پر گرد و غبار، مرطوب و چسبناک فعال هستند باید هر سه ماه یکبار سرویس شوند.
3- نگهداری سیم بکسل ها
- اگر سیم بکسل در ناحیه ای که کرپی زده شده، آسیب جدی دیده باشد می بایست از آن ناحیه قطع و مجدداً مطابق دستورالعمل نصب کرپی، به آن کرپی بسته شود.
- سطح سیم بکسل بایست بطور متناوب چک شده و از گرد و غبار و .. تمیز نگه داشته شود تا از معیوب شدن آن جلوگیری شود.
- اگر سیم بکسل دارای رشته های پاره شده بوده اما در حدی نیست که نیاز به تویض آن باشد می بایست در ناحیه معیوب تا حد امکان تعمیر و اصلاح شود (رشته های پاره شده به هسته اصلی سیم وصل شوند) اما اگر ایراد موجود، از استاندارد وضعیت مطلوب سیم فراتر رفته باشد، سیم مورد نظر بایستی بلافاصله تعویض گردد.
4- نگهداری اجزاء سازه ای
منظور از اجزاء سازه ای در کلایمر، کلیه سازه های روی بام، اجزاء و قطعات پلت فرم و پوسته موتور ها می باشد.
- کلیه محل های اتصال، پین ها، پیچ و مهره ها توسط اپراتور می بایست چک شوند تا از مفقود یا شل شدن آنها اطمینان حاصل شود و بر اثر برخورد، تغییر شکل نداده باشند. در صورت تغییر شکل اجزاء سازه ای باید تکنسین مربوطه اشکال موجود را برطرف نمایند.
- کلیه ذرات اضافه شده به سازه های کلایمر نظیر (رنگ، چربی، دوده، سیمان و ...) بایستی به موقع بر طرف شوند چرا که در غیر اینصورت تمیز کردن آنها مشکل تر شده یا همراه با زدودن آنها رنگ سازه ها نیز از بین می رود. اگر این اتفاق حادث شد کلیه قسمت هایی که رنگ زدایی شده اند می بایست مجددا رنگ شوند تا از زنگ
زدگی و پوسیدگی جلوگیری شود.
- در صورت حمل و نقل یا نصب کلایمر، کلیه اجزاء و قطعات باید با احتیاط جابجا گردند تا از آسیب رسیدن به آنها و تغییر شکل (دفرمه شدن) آنها جلوگیری شود.
5- نگهداری اجزاء و قطعات برقی
- جعبه برق مرکزی کلایمر همواره باید تمیز نگهداشته شود و از گذاشتن ابزار یا سایر قطعات در داخل آن باید اجتناب گردد.
- از برخورد جعبه برق، کلید Top limit و کابل برق با عوامل خارجی باید جلوگیری شود.
- کابل برق اصلی کلایمر قبل از اتصال به سوکت جعبه برق می بایست به بدنه پلت فرم مهار و محکم شود تا وزن آن هنگام بالا رفتن روی سوکت جعبه برق تحمیل نشده و باعث جدا شدن آن از سوکت هنگام بالا رفتن و در ارتفاع نشود.
- کلیه اتصالات برقی بایست مرتباً چک شوند تا از زدگی، شل بودن و خراب شدن آن اطمینان حاصل شود. اگر برخی قطعات برقی مثل سوکت ها، ترمینال ها و ... شکسته شده باشند می بایست توسط برقکار ماهر تعویض شوند.
- بعد از خاتمه کار با کلایمر، برق از منبع اصلی قطع شده و جعبه کنترل باید قفل و توسط روکش مناسب پوشیده شود.
6- دوره Over haul (سرویس)
- کلیه عملکرد های کلایمر که مرتب در حال عملیات است باید هر دو ماه یکبار رسیدگی شود.
- اگر از دستگاه کلایمر به طور مرتب استفاده نشود، سرویس آن باید پس از هر 300 ساعت کارکرد انجام گیرد.
- کلایمری که بیش از یک ماه کار نکرده باشد، باید قبل از راه اندازی مجدد سرویس گردد.
7- دوره تعمیرات اساسی
بسته به شرایط استفاده، موتوری که بیش از یک سال یا 300 روز کاری فعال بوده است باید تعمیرات اساسی شود. اگر محیط کار دارای گرد و غبار، رطوبت یا شرایط حاد تری باشد این دوره تعمیرات اساسی می تواند کوتاه تر باشد. کلایمری که نیاز به تعمیرات اساسی داشته باشد بایستی به کارخانه یا نمایندگی های مجاز سازنده ارسال گردد.
معایب احتمالی و راه حل ها
1- کلایمر ثابت (بدون حرکت) ناگهان به سمت پایین سُر می خورد؟
علت: ترمز الکترومگنتیک روی موتور کلایمر دچار مشکل شده است. (صفحه لنت ترمز حساسیت خود را از دست داده یا اینکه سیستم برق آن مشکل پیدا کرده است)
راه حل: الف) فاصله بین صفحه لنت و آرماتور (صفحه القایی) باید تنظیم و بازدید شود. بهترین اندازه بین 0.5 الی 0.6 میلی متر می باشد.
ب) سیستم برقی آن از تابلوی برق تا خود سیستم مگنت چک شود.
ج) کل ترمز الکترومگنتیک و یا صفحه لنت آن تعویض گردد.
2- کلایمر در حال حرکت خارج از کنترل است؟
علت: مشکل شاسی کنترل یا درگیری کنتاکتور AC می باشد.
راه حل: کلید قارچی را زده تا حرکت پلت فرم متوقف شود، سپس جریان را قطع کرده و کنتاکتور یا شاسی کنترل را تعویض نمایید.
3- کلایمر بالا و پایین نمی رود و متوقف مانده است؟
علت: نوسان برق یا قطع مدار کنترل
راه حل: الف) نشت جریان برق یا وجود هر سه فاز بصورت نرمال چک شود.
ب) چند دقیقه بعد، دوباره استارت کنید یا رله را عوض نمایید.
ج) بررسی کنید که وقتی روی قطعه مرکزی کنتاکتور که هنگام عملکرد به سمت داخل حرکت میکند آیا داخل می رود یا خیر (در صورت کارکردن باید برق خروجی آن تا موتور چک شود) و بررسی کنید هنگامی که بر روی شاسی که به سمت داخل رفته فشار بیشتری اعمال میکنید کار می کند یا خیر.
د) فیوز ها چک یا تعویض شود.
4- پلت فرم بیش از حد کج می شود (نا تراز می گردد) ؟
علت: سائیدگی ترمز الکترومگنتیک، افزایش یا کاهش فاصله صفحات ترمز مگنت، تقسیم نامتوازن بار در کف پلت فرم.
راه حل: الف) تنظیم فاصله (Gap) صفحات ترمز مگنت
ب) متوازن کردن بار در پلت فرم
5- یک موتور کار نمی کند یا بیش از حد داغ می شود؟
علت: ترمز مگنت باز نمی شود، فاصله بین صفحات ترمز خیلی کم است، سیم پیچ سوخنه است یا رکتی فایر آسیب دیده است(پل دیود)، کلید محافظ حرارتی آسیب دیده است، کنتاکتور یا کلید سلکتور آسیب دیده است.
راه حل: الف) فاصله بین صفحات اصطکاکی ترمز مگنت تنظیم شود یا صفحات مربوط تعویض گردد.
ب) سیم پیچ ترمز تعویض گردد.
ج) رکتی فایر (پل دیود) تعویض گردد.
د) کلید محافظ حرارتی (Thermal relay) و کنتاکتورر مربوط تعویض گردد.
ه) سوئیچ سلکتور تعویض گردد.
6- سیم بکسل اصلی، داخل موتور نفوذ نکرده و وارد نمی شود؟
علت: نوک سیم بکسل خوب کونیک و تیز نشده است یا قسمت ابتدایی سیم بکسل کج و دفرمه شده است، قطعه هادی سیم بکسل آسیب دیده است.
راه حل: الف) نوک سیم را دوب کرده و مجددا کنیک کنید.
ب) هادی سیم را تعویض کنید.
7- صدای غیر عادی از موتور شنیده می شود؟
علت: خرابی اجزاء داخلی Hoist موتور
راه حل: تعویض قطعه مورد نظر.
8- موتور قدرت حرکت دادن پلت فرم کلایمر را ندارد؟
علت: ولتاژ ورودی برق کم بوده یا یکی از فازها قطع می باشد، خرابی چرخ دنده اصلی، درگیری ترمز مگنت
راه حل: الف) برق ورودی چک شود.
ب) Hoist یا موتور سرویس شود.
ج) شکاف بین صفحات ترمز مگنت تنظیم شده و درگیری ترمز چک شود.
9- در حین کار با کلایمر، برق دستگاه بطور خودکار قطع و وصل می شود؟
علت: کابل برق متصل به جعبه برق بدلیل نشت جریان (Leakage) باعث افت ولتاژ می گردد.
راه حل: کابل برق اصلی تعویض شود، منطقه نشت جریان و افت ولتاژ شناسایی و از مدار بر طرف گردد.